Mediatiedote: Miten senioreita voi tukea sähköisten palveluiden käytössä?

17.11.2017


Sähköisten palveluiden lisääntyessä oleelliseksi kysymykseksi nousee kansalaisten valmiudet käyttää palveluita. Ikäihmisistä löytyy suuri joukko ihmisiä, jotka eivät ole koskaan käyttäneet tietokoneita ja myös niitä, jotka arkailevat sähköistä asiointia. Monet kaipaavat apua asiointiin, mutta avun antaminen voi olla haastavaa ilman siihen sopivaa ympäristöä.

Miten senioreita voi tukea sähköisten palveluiden käytössä?

ENTER ry on Uudellamaalla toimiva ikäihmisten yhdistys, joka auttaa alueen senioreita tietotekniikan käytössä. Yhdistyksessä toimii noin 140 vapaaehtoista tietotekniikkaopastajaa, jotka ovat itsekin eläkeläisiä. Opastuspaikkoja löytyy jopa 60. Enterin lisäksi alueella on myös muita toimijoita, jotka auttavat kansalaisia tietotekniikassa. 

Seniorit hakevat apua monenlaisiin pulmiin lähtien laitteiden perustoiminnoista aina tietoturvaan ja laajoihin päivityksiin saakka. Tämän hetkiset ongelmat painottuvat esimerkiksi älypuhelinten käyttöön, sähköposteihin ja kuvien siirtämiseen. Myös muun muassa Kanta.fi ja verkkopankkien käyttö ovat vakioaiheita, joihin kysytään apua. Vahvaa tunnistautumista vaativia palveluita on kuitenkin käytännössä erittäin hankala opastaa, jos ei niihin ole rakennettu mitään demoympäristöä opastamisen tueksi. Kun palveluita suunnitellaan ja rakennetaan, on niistä hyvä tavoitella heti mahdollisimman helppokäyttöisiä ja saavutettavia. Sen lisäksi on oleellista ottaa huomiooon, miten niitä pystyy opastamaan. Palveluita on myös suositeltavaa testauttaa senioreilla, kuten muillakin kohderyhmillä. 

ENTER ry on toiminut jo 20 vuotta senioreiden tietotekniikkaopastajana. Tarve opastamiselle ei ole vähentynyt missään vaiheessa vaan lisääntynyt jatkuvasti. Enterissä uskotaan opastustarpeen jatkuvan myös seuraavina vuosikymmeninä.