Enter opastaa

Enter opastaa tietokoneiden, tablettien ja kännyköiden käytössä.
Enter opastaa tietokoneiden, tablettien ja kännyköiden käytössä.

Enterin tietokone-, tabletti- ja kännykkäopastus on avointa ja maksutonta kaikille senioreille. Opastamme kirjastoissa, palvelukeskuksissa ja muissa julkisissa tiloissa. Enterillä on Uudenmaan alueella 70 säännöllisesti toimivaa opastuspistettä, jotka palvelevat yleensä tammikuusta toukokuuhun sekä syyskuusta joulukuuhun. Opastuspaikat -sivulta näet kaikki Enterin opastuspisteet kaupungeittain aakkosjärjestyksessä. Osa opastuksista toimii ajanvarauksella, osa ilman ajanvarausta. Valitse itsellesi sopivin!

Enteriläisten tarjoama opastus on henkilökohtaista ja siinä edetään opastettavan osaamisen mukaisesti. Opastajina toimivat Enterin vapaaehtoiset vertaisopastajat, jotka opastavat kukin omien taitojensa mukaisesti. 180 vapaaehtoisen joukosta löytyy jos jonkinlaista osaamista! Ja jos jokin pulma ei heti ratkea, pyrimme auttamaan eteenpäin asiantuntevan avun luokse. 

Ota oma laitteesi mukaan opastukseen. Ota mukaan myös virtajohto sekä tarvittavat tunnukset ja salasanat palveluihin, joita haluat harjoitella. Opastuksessa voidaan käyttää myös opastuspaikassa tarjolla olevia koneita. Yleensä opastuspaikoissa on langaton nettiyhteys.

Enteriltä löytyy myös kielitaitoista väkeä:


 

Mitä Enter opastaa?

 

Yleisimpiä opastusaiheita ovat laitteiden perusasetusten hallinta, sähköpostin ja muiden viestisovellusten opettelu, valokuvien siirtäminen ja lähettäminen, internet-yhteydet, tiedonhaku, päivitykset, tietoturvakysymykset, sovellusten lataaminen ja niiden käytön opettelu. Myös laitteen hankintaan voi tulla kysymään neuvoja.

Sähköinen asiointi ja kirjautuminen eri palveluihin mietityttää monia. Selvennämme vahvan tunnistautumisen periaatteita, autamme ymmärtämään termejä ja opastamme turvallisessa netin käytössä. Kun laitteen käyttö ja medianlukutaito kehittyvät, myös sähköisten palveluiden käyttöön tulee varmuutta. Pankit ja viranomaiset, kuten Kela ja Vero, ovat velvollisia auttamaan sähköisten palveluidensa käytössä. Halutessasi voit pyytää apua esim. sovelluksen käyttöön myös vapaaehtoisiltamme. Pidäthän tunnistautumistiedot vain omassa tiedossasi.

Emme tee neuvontaa sähköisen asioinnin sisällöistä, emmekä tee opastettavan puolesta tehtäviä. 

Vapaaehtoistyötä tekevillä opastajillamme on erilaisia taustoja tietotekniikan käytöstä. He opastavat ikätovereitaan harrastuspohjalta parhaansa mukaan, kukin omien taitojensa mukaisesti. Jos asiat eivät ratkea, pyrimme ohjaamaan eteenpäin. 

Emme korjaa rikkoutuneita laitteita, emmekä tee kotikäyntejä. 

Tutustu tarkemmin opastusmääriin ja opastusaiheisiin täältä.
 


 

Enterin jäsen - voit varata oman ajan opastukseen
 

Vaikka opastuksemme ovat avoimia kaikille, pyrimme palvelemaan Enterin jäseniä vielä yksilöllisemmin löytämällä parhaan osaajan kyseiseen opastusaiheeseen. Voimme varata ajan myös niihin paikkoihin, jotka toimivat yleensä ilman ajanvarausta. 

Ohjeet jäsenopastuksen varaamiseen löydät Jäsenhuoneen etusivulta

Jos et vielä ole jäsen, tutustu jäsenyyteen
 


 

Opastuspaikkojen esteettömyys


HelMet-kirjastossa sijaitsevan opastuspisteen esteettömyystiedot löydät napsauttamalla opastuspisteluettelossa ko. kirjaston nimeä. Avautuvalla HelMet-sivulla on valikko Esteeettömyys, josta löytyy myös kartta ja tietoa liikenneyhteyksistä.

 
Palvelukeskukset ovat yleensä esteettömiä.
Pääkaupunkiseudun palvelukartan  http://www.hel.fi/palvelukartta/ kautta voit hakea valitsemillasi kriteereillä lisätietoa opastuspisteiden esteettömyydestä, mm. joukkoliikenneyhteyksistä ja lähimmistä pysäkeistä.