Etäopastus
![]() |
DIGIOPASTUSTA SENIOREILLE ETÄNÄ
Voit saada opastusta enteriläisiltä puhelimitse ja etäyhteydellä
- sinua kiinnostavasta tietoteknisesta aiheesta
- älykännykän, tabletin tai tietokoneen käytössä
- sovellusten ja erilaisten digipalveluiden käyttöön liittyen
Etäopastuspyyntölomake löytyy tältä sivulta hieman alempaa.
Mitä etäopastus on ja miten se toimii?
Etäopastusta voi pyytää melkeinpä mihin asiaan tahansa, mikä tietoteknisten laitteiden kanssa pohdituttaa. Esimerkiksi laitteen ja ohjelmien asetukset ja käyttö, tiedostojen siirrot, varmuuskopiointi, pilvipalvelujen käyttö, jossain määrin myös päivitykset. Autamme myös uuden laitteen valinnassa ja nettiliittymiin liittyvissä pohdinnoissa.
Etäopastuksessa opastajalla on puhelinyhteys opastettavaan, jonka lisäksi hyödynnetään tarvittaessa erilaisia videopuhelu- ja etäyhteysohjelmia tilanteen mukaan.
Opastuksia hoidetaan arkipäivisin ja niitä tehdään sen verran, kuin vapaaehtoisemme ehtivät opastaa. Toistaiseksi kaikkiin opastuspyyntöihin on vastattu parin päivän sisällä.
Opastukset ovat maksuttomia ja ne on tarkoitettu senioreille ja ensisijaisesti Uudellamaalla asuville.
Lue kokemuksia etäopastuksesta Ikinörtti-blogista
![]() Täytä etäopastuspyyntö-lomake |
NÄIN PYYDÄT ITSELLESI ETÄOPASTUSTA
Täytä etäopastuspyyntö-lomake
Lomake aukeaa selaimessa uudelle välilehdelle.Parin päivän sisällä lomakkeen täyttämisestä olemme sinuun yhteydessä. Enterin toimisto ilmoittaa sinulle, kuka opastaja ottaa opastuksen hoitaakseen. Opastuksia hoidetaan arkipäivisin.
- Opastaja soittaa sinulle ja sopii tavasta, jolla etäopastus hoidetaan
Tutustuthan etukäteen:
Etäopastuspyyntöjen rekisteriseloste ja tietosuojaseloste.
Etäopastuksen pelisäännöt
Etäopastuksessa noudatamme samoja valtakunnallisia digituen eettisiä ohjeita kuin henkilökohtaisessa opastuksessakin.
Puhelinneuvonnan lisäksi voidaan käyttää erilaisia etäopastusohjelmia, jolloin opastaja näkee opastettavan laitteen näytön sekä neuvoo ja ohjaa samalla, kun opastettava itse työskentelee laitteellaan.
Windows 10:n Pikaopastus-ohjelma sekä TeamViewer-ohjelma mahdollistavat laitteen etähallinnan. Tarvittaessa opastaja voi siis näyttää esimerkin ja samalla selittää mitä tehdään. Tähän kysytään opastettavalta lupa.
Opastaja ei saa täyttää lomakkeita, maksaa laskuja tai tehdä muita vastaavia toimenpiteitä opastettavan puolesta.
Opastettava voi milloin tahansa lopettaa etäyhteyden.
Ohjeita etähallintaohjelmien käyttöön
![]() | Ohjeet Win10 pikaopastus.pdf (144 kB) |
![]() | Ohjeet TeamViewer QuickSupport.pdf (177 kB) |
Tarvitsetko apua?
Jos sinulla on kysymyksiä etäopastukseen liittyen tai toivot apua esimerkiksi lomakkeen täyttämisessä, ota rohkeasti yhteyttä:
sähköpostitse info@entersenior.fi tai soita p. 050 374 8645
Anna palautetta!
Miten onnistuimme? Palaute on toimintamme kannalta meille kovin tärkeää.
Kehitämme etäopastustapoja ja etänä toteutettavia tilaisuuksia kaiken aikaa. Otamme mielellämme vastaan myös toiveita ja ehdotuksia toimintamme kehittämiseksi.
Tulostettavia mainoksia Enterin etätoiminnasta
![]() | Etäopastus ja etätietoiskut 2020 A4.pdf (587 kB) Sivun kokoinen mainos |
![]() | Etäopastus ja etätietoiskut flyer.pdf (763 kB) Kaksi mainosta yhdellä sivulla |
![]() | Etäopastus.jpg (293 kB) Jaettavaksi esim. somessa |
![]() | Handledning på distans.pdf (541 kB) |
![]() | Handledning på distans.jpg (310 kB) |