Opastuspaikkojen yhteyshenkilöille

Oletko nykyisen opastuspaikkamme yhteyshenkilö tai kiinnostunut yhteistyöstä senioreiden digiopastusten järjestämiseksi?

Näille sivuille on koottu keskeiset asiat opastuspaikkojen perustamisesta opastusten markkinointiin ja vapaaehtoisten kanssa toimimiseen.

Uutiskirje

Opastuspaikkojen yhteyshenkilöille viestitään henkilökohtaisesti pääosin sähköpostitse. Lisäksi meillä on uutiskirje, jossa kerrotaan Enterin ajankohtaisista asioista 2-4 kertaa vuodessa. Uutiskirjeen tilaajaksi voivat liittyä kaikki Enterin ajankohtaisista asioista kiinnostuneet. Tutustu uutiskirjeen rekisteri- ja tietosuojaselosteeseen.

Uusien opastuspaikkojen perustaminen

Avaamme uusia opastuspaikkoja mahdollisuuksien mukaan kentältä tulleiden toiveiden sekä vapaaehtoisten ehdotusten pohjalta. Uuden opastuspaikan avaamiseksi tarvitsemme yleensä 2-3 sitoutunutta vapaaehtoista. 

Vakituisen opastuspaikan tulisi olla avoin kaikille senioreille. Suljetuille yhteisöille voi tiedustella yksittäistä opastus- tai tietoiskutilaisuutta.  

Jos olet kiinnostunut saamaan Enterin vertaisopastusta omaan toimipisteeseesi, ota yhteyttä oman alueesi opastustoiminnan koordinaattoriin.

Opastustoiminnan markkinointi

Pelkkä nettimainonta ei riitä tavoittamaan kohderyhmäämme, vaikka läheisten kautta tietoa voidaan saada sitäkin kautta kulkemaan. Tehokkaimpia ovat mainokset ilmoitustauluilla ja paikallislehdissä, palveluohjausta ja puskaradiota unohtamatta. 

Otamme kiitollisena vastaan kaiken mahdollisen avun opastusten markkinoinnissa, sillä teillä on paras tuntemus oman alueenne mediakanavista! 

Mainokset

Enterin vapaaehtoistoiminnan koordinaattori tekee yleensä opastuspaikkaan tarvittavan mainoksen. Muuta markkinointia varten tarkoitetut opastuskuvat ja yhdistyksen logot ovat vapaasti käytettävissä. Lähde mainittava. 

Viestintäkanavia

  • Opastuspaikassa näkyvät mainokset
  • Opastuspaikan www-sivut 
  • Facebook-sivut ja erilaiset ryhmät (asuinalue ym.)
  • Seniorijärjestöt
  • Seurakunnat
  • Paikallislehdet (menovinkit, juttuvinkit)

Opastusten ajanvaraukset

Jos opastuspaikassa on käytössä ajanvaraus, asiakkaat varaavat ajan ensisijaisesti opastuspaikan kautta.

Ajanvarausten kirjaaminen, hallinnoiminen ja jakaminen opastajille on helppoa selaimessa toimivan ajanvaraustaulukon avulla (linkki Google sheets -mallitiedostoon). Taulukkoon merkitään varatut opastusajat ja kyseisen opastuspaikan opastajat näkevät varaustilanteen reaaliaikaisesti eikä tietoja tarvitse erikseen lähettää.

Tutustu lähiopastusten ajanvaraukseen liittyvään rekisteri- ja tietosuojaselosteen.

Ajanvarausflyerit muistutukseksi

Jotta oma opastusaika olisi helpompi muistaa, asiakkaalle kannattaa antaa muistilappu ajanvarauksen yhteydessä. Asiakkaita on myös hyvä muistuttaa ajan perumisesta esteen sattuessa. Näin vapaaehtoinen ei saavu turhaan paikalle.

Tulostettava tiedosto löytyy alta.

Tulostettavia ohjeita ja esitteitä

Skriva ut broschyrer på svenksa

Vapaaehtoisen tukeminen

Vapaaehtoisten motivaatio heidän tekemäänsä työhön syntyy monista pienistä asioista. Kiittää voi monella tavalla.
Me Enterissä tuemme vapaaehtoisten osaamista, motivaatiota ja yhteisöllisyyttä järjestämällä erilaisia oppimistilaisuuksia sekä vertaistapaamisia. Enter maksaa heidän matkakulunsa opastuksiin ja tarjoamme toisinaan kahvit. Myös opastuspaikoissa henkilökunnan kohtaamisella on iso merkitys vapaaehtoisten viihtyvyyteen.

Enterin järjestämässä yhteistyökumppanitilaisuudessa syksyllä 2018 opastuspaikoilta kerättyjen ideoiden pohjalta muodostui tämä huoneentaulu vinkiksi siitä, miten vapaaehtoisia voisi huomioida opastuspaikoilla. Näitä ideoita saa hyödyntää kaikkien vapaaehtoisten kanssa toimittaessa.

Tulosta huoneentaulu tästä! (pdf avautuu uuteen välilehteen)