Neuvoja pankkiasiointiin

31.10.2023

Pankkiasioinnin sähköistyminen mietityttää monia. Tähän uutiseen olemme koonneet neuvoja ja vinkkejä pankkipalveluiden turvalliseen käyttöön.

Turvallinen pankkiasiointi -tietoisku tulossa 23.11.

Enter järjestää Kampin palvelukeskuksessa Helsingissä marraskuussa tietoiskun aiheesta Turvallinen pankkiasiointi. 

Tilaisuudessa puhuu johtava asiantuntija Teija Kaarlela Finanssiala ry:stä. Tietoiskussa kerrotaan keinoja turvalliseen sähköiseen pankkiasiointiin. Lisäksi esitellään vaihtoehtoja sähköiselle asioinnille.

Turvallinen pankkiasiointi

Kampin palvelukeskus 
(os. Salomonkatu 21b, 00100 Helsinki)
torstaina 23.11.2023 klo 13–14

Tietoisku on maksuton ja avoin kaikille. Tietoiskuun ei ole ilmoittautumista eikä etäosallistumismahdollisuutta. 

Kuvassa euroseteleitä.

Miten asioin omassa pankissani?

Jos mietit, mistä saat apua oman pankkisi asiointiin, ohjaamme sinut tutustumaan SeniorSurfin kokoamaan materiaalin: 

SeniorSurfin oppaaseen on koottu pankkikohtaisesti:

  • pankin oikea www-osoite, joka kirjoitetaan selaimen osoiteriville. Voit tallentaa sen myös kirjanmerkkeihin. (Älä käytä Google-hakua tai sähköpostiin tulleita linkkejä, sillä ne voivat viedä sinut huijaussivuille!)
  • pankin oma mobiilipankkisovellus, mikä onkin turvallisin tapa käyttää pankkia.
  • tunnistautumistavat, jotka vaihtelevat pankkikohtaisesti. Kysy, mitä tunnistautumisvaihtoehtoa pankkisi tarjoaa, jos sinulla on esim. heikko näkö.
  • tärkeimmät ohjesivut ja asiakaspalvelunumerot (muutamilla pankeilla - esim. OP, Nordea, Danske Bank - on senioreille omat asiakaspalvelukanavansa)

Huomioitavaa verkkopankin asioinnin opastamiseen liittyen:

  • Pankista saa henkilökohtaista opastusta verkko/mobiilipankin käyttöön.
  • Pankkiasiointiin voi pyytää apua myös Enterin digiopastuksista (etäopastuksessa pankkiasioita ei kuitenkaan opasteta).
  • Muista kuitenkin, että pankkitunnuksia ei saa antaa tai näyttää toisille. Henkilön tulee itse kirjautua palveluun.
  • Jos henkilö ei kykene itsenäiseen asiointiin, läheiselle voi antaa käyttöoikeuden tilille tai hänet voi valtuuttaa valtakirjalla. Näistä voit kysyä omasta pankistasi.
  • Edunvalvontavaltuutus on valtakirja, jolla valtuuttaja antaa läheiselle henkilölle oikeuden hoitaa asioitaan, kun itse ei siihen enää pysty. Ohjeita edunvalvontavaltuutuksen liittyen Digi- ja väestötietoviraston sivuilla.

Muita helpottavia vinkkejä asiointiin:

Viivakoodit pankkisovelluksissa maksamisen apuna

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Monesta laskusta löytyy viivakoodi tai virtuaalinen viivakoodi (pitkä numerosarja). Opettele käyttämään niitä, niin laskun maksaminen helpottuu. Enterin vertaisopastaja Matti Pihkala näyttää videolla, kuinka viivakoodia käyttämällä voit jättää pitkien numerosarjojen naputtelun ja tarkistelun. 

Entä mikä olikaan mobiilivarmenne?

Pankkitunnuksilla tunnistaudutaan usein pankin lisäksi myös moniin muihinkin palveluihin. Tiedätkö, että siihenkin on vaihtoehto? Mobiilivarmenne on helppo ja turvallinen tapa kirjautua matkapuhelimella verkkopalveluihin, jotka vaativat vahvaa tunnistautumista. Mobiilivarmenne ei vaadi klikkailua eri sovellusten välillä, kuten pankkitunnuksilla tunnistautuessa.

Enterin vapaaehtoinen vertaisopastaja Matti Pihkala teki digivinkkivideon mobiilivarmenteesta Enterin YouTube-kanavalle. Katso alta:

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.