Ikinörtti leikkii tekoälyllä

17.7.2023

Tämän vuoden digitalisaation vahvana trendinä on tekoäly ja sen käytön sovellukset.
Tiedämme, että tekoälyllä on suuria myönteisiä mahdollisuuksia mm. tietyissä asiantuntija-
ammateissa avustamisessa. Yhtä lailla on tiedossa se, että tekoälyn käyttämiseen liittyy
myös uhkia ja vaaratekijöitä, jopa rikollista toimintaa. 

Ikinörtti lähti nyt ihan leikkimielellä kokeilemaan, mitä kaikkea mukavaa tekoälyn avulla voisi tehdä.

Avatar- tai profiilikuvan muokkaus

Ikinörtin kirjoittaja halusi hieman komistaa profiilikuvaansa ja antoi homman tekoälyn hoidettavaksi. Tällaista jälkeä syntyi: vasemmalla alkuperäinen, oikealla tekoälyn ”parantelema” versio.

Kuvassa vasemmalla Matti ja tekoälyn koristelema versio Matin kuvasta oikealla.
Kuvassa vasemmalla Matti ja tekoälyn koristelema versio Matin kuvasta oikealla.

Tekoäly kesäpakinan kirjoittajana


Tämän pakinan kirjoitti tekoäly Matin ohjeilla:

Kesä koitti ja Enter ry:n senioreiden digiopastaja, Jorma, päätti ottaa ansaitun lomansa. Hän haaveili kaikesta siitä, mihin digitaalinen maailma ei ulotu. Hän uneksi hiekkarannoista, kirjan lukemisesta aurinkotuolissa ja sähköpostin unohtamisesta. Mutta Jorman oli parempi varautua yllätyksiin.

Ensimmäisenä päivänä Jorma suuntasi matkatoimistoon, jossa virnistelevä myyjä suositteli VR Matkalla -sovellusta junalippujen hankkimiseen. "Ei, ei", Jorma vastasi päättäväisesti, "minä haluan kokea lippujen ostamisen oikeassa lipunmyyntipisteessä, jonottaa ja tuntea sen aidon odotuksen."

Jorman vakuutus omasta digitaalivapaasta lomastaan suli heti seuraavana päivänä, kun hän huomasi, että HSL:n sovellus teki matkustamisesta Helsingissä vaivatonta. Juna-aikataulut, bussireitit ja kännykkäsovelluksesta ostettavat liput saivat Jorman silmät pyöristymään. "No, ehkä tämä on hyödyllistä", hän myönsi hymyillen.

Kun majoitusasiat tulivat esiin, Jorma halusi varata perinteisellä tavalla, mutta ystävänsä ylipuhui hänet AirBnB-sovelluksen ja hotellien nettisivujen käyttöön. "Näet kuvat ja arvostelut ennen varaamista. Eikö se olekin kätevää?" ystävä hehkutti. Jorman mielestä se kuulosti aika kätevältä, joten hän avasi älypuhelimen ja antoi periksi digitaalisen varauksen edessä.

Seuraavalla viikolla Jorma päätti viettää aikaa mökillä. Hän oli varautunut digitaalisella kalakalenterilla, jonka avulla hän voisi seurata kalojen syöntiaikoja. Mutta eikös vain käynyt niin, että kalakalenterin avulla hän päätyi myös lunastamaan kalastusluvan digitaalisesti. "No, tämähän on kuin seikkailupeli", Jorma naureskeli itsekseen.

Mökkirannalla ollessaan Jorma halusi kokeilla savusaunan lämmittämistä. Hän kaivoi esiin älypuhelimen ja katsoi YouTubesta ohjeita. "Jos tämä olikaan vaikeaa, niin ei minun tarvitse syttyä savusaunaan mukaan", hän tuumi. Vähän hiki otsallaan hän sai lopulta savusaunan lämpiämään ja palkitsi itsensä rentouttavalla löylyhetkellä.

Yllättäen Jorman lääkitykset unohtuivat kotiin, mutta onneksi hän muisti Kanta-palvelun. Hän uusi reseptinsä käden käänteessä puhelimellaan ja apteekkiin päästyään sai tarvitsemansa lääkkeet ilman ongelmia. "Digitaalisuus voi olla hyödyksi myös terveydenhuollossa", Jorma totesi tyytyväisenä.

Luonnon keskellä Jorma innostui tunnistamaan lintujen ääniä ja kasvilajeja. Hän latoi puhelimensa eteen ja lähetti sen keräämään tietoa äänentunnistussovelluksen avulla. "Kuulepas tätä, tämä on peippo!" Jorma huudahti riemuissaan. Hän oppi tunnistamaan monia lintuja ja kasveja, ja puhelin palveli hänelle tietosanakirjana ja opaskirjana.

Viimeisenä lomaviikkonaan Jorma istui rantakalliolla ja mietti, kuinka kauas digitaalinen maailma olikaan tunkeutunut hänen lomaansa. "Jos nyt joutuisin hätätilanteeseen, voisin soittaa apua 112-sovelluksella", hän mietiskeli. "Ehkä tämä digitaalinen maailma ei olekaan niin paha."

Jorman loma oli lopulta täynnä digitaalista seikkailua ja yllätyksiä. Vaikka hän aluksi haaveilikin digitaalivapaasta lomasta, hän huomasi, että digitaidot voivat olla hyödyllisiä ja hauskoja myös vapaa-ajalla. Jorma palasi töihin uusien tarinoiden ja kokemusten kanssa, valmis opastamaan entistä paremmin seniorikansalaisia digimaailman ihmeisiin.

Kuvassa kaksi tekoälyllä luotua kuvaa. Yläkuvassa harmaapäinen mies istuu pensaan vieressä ja hymyilee katsoessaan älypuhelimen ruutua. Alakuvassa harmaapäinen mies istuu laiturilla ja katsoo kännykkäänsä.
Kuvituskuvat on luotu Canvan tekoälyllä. Yläkuvassa seniori tunnistaa kasveja älypuhelinsovelluksella ja alakuvassa seniori tutkii laiturilla puhelimestaan ehkäpä savusaunan lämmitysohjetta.
  • Toim. huom. Tekoälylle annettiin pakinan kirjoittamiseen seuraavat ohjeet: 

    "Kirjoita hauska pakina. Siinä kesälomalle lähtevä Enter ry:n senioreiden digiopastaja luulee pääsevänsä lomansa ajaksi eroon kaikesta mahdollisesta digitalisaation maailmasta. Hän kuitenkin huomaa, ehkä ilokseen, että digitaitoja voi hyödyntää kesälomallakin. Matkaliput voi hankkia vaikka VR Matkalla , HSL sovelluksilla tai lentoyhtiöiden applikaatioilla. Majoitukset taitavasti hän varailee AirBnB-sovelluksella tai hotellien nettisivuilta. Jopa mökkirannalla hän voi käyttää digitaalista kalakalenteria, lunastaa kalastusluvan ja katsoa Youtubesta ohjeet vaikka savusaunan lämmittämiseen, mikä ei siis ihan helppoa ole. Jos lääkitykset ovat unohtuneet, reseptinkin voi uusia Kanta-palvelussa. Lintujen ääniä ja kasvilajeja voi tunnistaa, kuten myös syötäviä sieniä. Niin, ja jos oikein hassusti kävisi, 112-sovelluksella saataisiin yhteys hätäkeskukseen. Loma on silti mukava ja rentouttava, kun digitaidot ovat kohdillaan."

Meemejä tekoälyn konstein


Kuten tiedämme, puhekielessä meemi tarkoittaa sosiaalisessa mediassa leviävää
hokemaa, videota tai kuvaa, joka saavuttaa suuren suosion ihmisten keskuudessa.
⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠
Meemeille keskeistä on niiden nopea leviäminen ja laajan suosion kerryttäminen. Niiden
tekeminen kotikonsteinkin kyllä onnistuu, mutta tekoäly auttaa tässäkin:

Kuvassa Tähtien sodan Baby Yoda suu auki ja teksti: When you realize that intimate text was sent to the wrong person.

Monikielisten videoiden tekeminen virtuaalihahmoilla


Työkaluna tässä on tekoälykäyttöinen videonluontialusta, jonka avulla käyttäjät voivat
luoda monikielisiä videoita, joissa on virtuaalisia hahmoja. Käyttäjät voivat kirjoittaa tekstiä
tai avainsanoja, ja järjestelmä luo avatar-kuvan ja luo suullisen videon syötetyn sisällön
perusteella. 

Tuotoksena esimerkiksi tällaista:

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Tämän Ikinörtin tekoon käytetyt ilmaiset sovellukset

Jutun kirjoitti ja tekoälyllä leikki: Matti Pihkala

  • Mitä mietteitä tekoäly herättää? Voit keskustella alla: