"Tyypillinen" opastettava

21.11.2023

Enteriltä kysytään usein, millainen on tyypillinen opastettava eli minkälaisella asialla asiakas opastukseen hakeutuu sekä miten opastustilanne asiakkaan kanssa etenee. 

Ns. tyypillinen asiakas on hieman erilainen riippuen siitä, onko kyseessä opastuspaikassa tapahtunut lähiopastus vai onko opastus hoidettu etänä. 

Lokakuussa 2023 opastajille tehdyn kyselyn perusteella lähiopastuksissa tyypillisesti

  • asiakkaana on 71–80-vuotias nainen, joka tulee opastukseen kysymään neuvoa Android-älypuhelimensa peruskäyttöön, asetuksiin tai varmuuskopiointiin.
Piirroskuva henkilöstä pitämässä kasvojensa edessä kylttiä, jossa on kysymysmerkkejä.
Kuva: Pixabay
  • opastettava on hyväntuulinen, rauhallinen ja oppimishaluinen. Hänen asiansa saadaankin noin tunnin kestävän opastuksen aikana ratkaistua.
  • tilanteessa, jossa asia ei ratkea, kyse on usein joko siitä, että tarvittavaa tunnusta/salasanaa ei ole ollut mukana tai siitä, että opastusaika on loppunut kesken.
  • vaikka asian omaksuminen on saattanut olla opastettavalle haastavaa, on hän kuitenkin oppinut asioita ja tyytyväinen saamaansa opastukseen. 
  • myös opastaja kokee, että opastettava osaa opastuksen jälkeen hoitaa arkiasioitaan paremmin.

Siitä huolimatta, että tyypillinen opastettava voidaan kyselyvastausten perusteella määritellä, on opastusaiheiden ja opastettavien kirjo erittäin laaja: Enterin opastuksissa käy paljon erilaisia ikäihmisiä ja meiltä saa kysyä mistä tahansa digiin tai eri laitteisiin liittyen. 

Oletpa siis ”tyypillinen” opastettava tai aivan toisenlainen seniori, toivotamme sinut lämpimästi tervetulleeksi Enterin opastuksiin!

Tutustu Enterin opastusaiheisiin tarkemmin tuoreesta opastusaiheraportista: www.entersenior.fi/opastus/opastusaiheet 

Teksti: Päivi Savolainen, Vapaaehtoistoiminnan koordinaattori, Enter ry