Digiopastusta senioreille etänä

Etäopastuksesta saat apua digipulmiin, jos et itse pääse lähiopastuspaikkaan tai jos tarvitset apua vaikkapa kodin nettiyhteyksien, tulostimen tai pöytäkoneen kanssa. Etäopastus hoituu puhelimitse ja erilaisten etäyhteysohjelmien avulla.

Etäopastusta pyydetään alla olevalla lomakkeella tai ottamalla yhteyttä Enterin toimistoon. Opastuksia hoidetaan arkipäivisin ja opastuspyyntöihin pyrimme vastaamaan muutaman arkipäivän sisällä. 

Etäopastuksen pelisäännöt

Etäopastuksessa noudatamme samoja digituen ettisiä ohjeita (pdf) kuin lähiopastuksissakin.

Puhelinneuvonnan lisäksi voidaan käyttää erilaisia etäyhteysohjelmia, jolloin opastaja näkee opastettavan laitteen näytön ja pystyy helpommin antamaan neuvoja. Windows 10:n Pikaopastus-ohjelma sekä TeamViewer-ohjelma mahdollistavat myös laitteen etähallinnan, jolloin opastaja voi opastettavan luvalla näyttää esimerkin ja samalla kertoa mitä tehdään. 

Opastaja ei saa täyttää lomakkeita, maksaa laskuja tai tehdä muita vastaavia toimenpiteitä opastettavan puolesta.

Opastettava voi milloin tahansa lopettaa etäyhteyden.

Lue kokemuksia etäopastuksesta Ikinörtti-blogista

Ohjeita etähallintaohjelmien käyttöön

TeamViewer QuickSupport-sovelluksen lataaminen Android-puhelimeen (video, aukeaa uuteen välilehteen YouTube-sivulle)