Digiopastusta senioreille etänä

Etäopastuksesta saat apua digipulmiin, jos et itse pääse lähiopastuspaikkaan tai jos tarvitset apua vaikkapa kodin nettiyhteyksien, tulostimen tai pöytäkoneen kanssa. Etäopastus hoituu puhelimitse ja erilaisten etäyhteysohjelmien avulla.

Etäopastusta pyydetään alla olevalla lomakkeella tai ottamalla yhteyttä Enterin toimistoon. Opastuksia hoidetaan arkipäivisin ja opastuspyyntöihin pyrimme vastaamaan muutaman arkipäivän sisällä. 

Näin pyydät etäopastusta  

  1. Klikkaa "Pyydä etäopastusta" -painiketta, 
    lomake aukeaa selaimessa tälle samalle välilehdelle.
  2. Täytä pyydetyt tiedot ja lähetä lomake.
  3. Parin päivän sisällä Enterin toimisto ilmoittaa sinulle, kuka opastaja ottaa opastuksen hoitaakseen.
  4. Opastaja ottaa sinuun yhteyttä ja sopii tarkemmin koska ja miten etäopastus hoidetaan.
  5. Opastuksen jälkeen: Voit antaa palautetta tästä tai sähköpostitse lähettämämme palautekyselyn kautta.
  6. Jos tarvitset myöhemmin uudestaan opastusta, pyydä sitä tämän sivuston kautta. Ethän ole yhteydessä suoraan opastajaan.

Tutustu etäopastuksen rekisteri- ja tietosuojaselosteeseen.

Etäopastuksen pelisäännöt

Etäopastuksessa noudatamme samoja digituen ettisiä ohjeita kuin lähiopastuksissakin.

Puhelinneuvonnan lisäksi voidaan käyttää erilaisia etäyhteysohjelmia, jolloin opastaja näkee opastettavan laitteen näytön ja pystyy helpommin antamaan neuvoja. Windows 10:n Pikaopastus-ohjelma sekä TeamViewer-ohjelma mahdollistavat myös laitteen etähallinnan, jolloin opastaja voi opastettavan luvalla näyttää esimerkin ja samalla kertoa mitä tehdään. 

Opastaja ei saa täyttää lomakkeita, maksaa laskuja tai tehdä muita vastaavia toimenpiteitä opastettavan puolesta.

Opastettava voi milloin tahansa lopettaa etäyhteyden.

Lue kokemuksia etäopastuksesta Ikinörtti-blogista

Ohjeita etähallintaohjelmien käyttöön

TeamViewer QuickSupport-sovelluksen lataaminen Android-puhelimeen (video, aukeaa uuteen välilehteen YouTube-sivulle)

Tulostettavia mainoksia Enterin etätoiminnasta