Opastusaiheet

Opastamme

  • laitteiden ja ohjelmien peruskäyttöä
  • laitteen tai liittymän valintaan liittyvissä kysymyksissä
  • tietoturvaan ja mediataitoihin liittyvissä kysymyksissä

Emme 

  • korjaa rikkoutuneita laitteita 
  • tee asioita puolestasi
  • tee kotikäyntejä

Yleisimpiä opastusaiheita ovat laitteiden perusasetusten hallinta, sähköposti ja muut viestisovellukset, valokuvien siirtäminen ja lähettäminen, pilvipalvelut, internet-yhteydet, tiedonhaku, päivitykset, tietoturvakysymykset, sovellusten lataaminen ja niiden käytön opettelu. 

Älypuhelimet ja tabletit

Suurin osa opastuksista koskee nykyään mobiililaitteita ja useimmat opastajistamme osaavat niitä opastaa. Helsingissä Kampin palvelukeskus on hyvä valinta, jos kaipaat jotain erityisosaamista kännyköiden tai tablettien kanssa, sillä paikalla on kymmenkunta opastajaa, joilla on osaamista eri merkeistä ja malleista, myös Doroista!

Tietokoneiden päivitykset ja isommat haasteet

Koska tietokoneiden, esim. Windows 10 -koneiden päivittäminen vie monesti aikaa, kannattaa valita opastuspisteeksi esim. Oodi tai Rikhardinkadun kirjasto Helsingissä, Sellon kirjasto Espoossa tai Myyrmäen kirjasto Vantaalla. Nämä opastuspaikat toimivat ilman ajanvarausta ja paikalla on useita opastajia.

Mac-tietokoneet

Applen käyttöjärjestelmä tietokoneissa eroaa selvästi Windowsista ja aika harva opastajista tuntee Macien toimintatapoja kovin syvällisesti. Mac-tietokoneen kanssa kannattaa suunnata opastukseen Helsingissä esimerkiksi Oodiin, Rikhardinkadun, Kallion tai Lauttasaaren kirjastoon, Espoossa Tapiolan tai Sellon kirjastoon ja Vantaalla Lumon tai Myyrmäen kirjastoon.

Sähköisen asioinnin palvelut

Sähköinen asiointi ja kirjautuminen eri palveluihin mietityttää monia. Selvennämme vahvan tunnistautumisen periaatteita, autamme ymmärtämään termejä ja opastamme turvallisessa netin käytössä. Kun laitteen käyttö ja medianlukutaito kehittyvät, myös sähköisten palveluiden käyttöön tulee varmuutta. Pankit ja viranomaiset, kuten Kela ja Vero, ovat velvollisia auttamaan sähköisten palveluidensa käytössä. Halutessasi voit pyytää apua esim. sovelluksen käyttöön myös vapaaehtoisiltamme. Pidäthän tunnistautumistiedot vain omassa tiedossasi. Emme tee neuvontaa sähköisen asioinnin sisällöistä, emmekä tee opastettavan puolesta tehtäviä. 

Celian äänikirjat lukemisesteisille

Jos tavallisen kirjan lukeminen on mahdotonta esimerkiksi näön tai lihaskunnon heikkenemisen vuoksi, voit rekisteröityä Celian asiakkaaksi kaupungin- tai kunnankirjastoissa. Celian Äänikirjat senioreille verkosta -sivulta löydät ohjeet Celian asiakkaaksi rekisteröitymisestä sekä tiedot opastuspaikoista.

Celian kouluttamat Enterin opastajat auttavat myös Celian sähköisten palveluiden harjoittelussa. Enterin Celia-opastusajat kirjastoissa on koottu myös Helmet-sivulle. Varmista opastusajat suoraan opastuspaikasta.

Esitykset opastusaiheista 

Haluatko tietää tarkemmin, mitä Enterin vertaisopastukset pitävät sisällään? Opastusaiheita seurataan vuosittain erilaisten kyselyiden avulla ja opastuksista kerätään palautetta. 

Tutustu tarkempiin raportteihin:

Etäopastukset vuonna 2020 (pdf)
- prosessit, aiheet ja palaute

Opastusaiheet 2020 (pdf)

Opastusaiheet 2019 (pdf)